ΣΟΥΛΙΟΥ 122

 

Αγ. Δημήτριος

 

                   

 

 

Χοροί LATIN

 

 Mambo

Το Mambo είναι ένας Latin χορός Κουβανέζικης προέλευσης. Είναι ρυθμικά παρόμοιο με το αργό Bolero, αν και έχει ένα πιο σύνθετο βηματολόγιο. Προς το τέλος της δεκαετίας του '40, ένας μουσικός που ονομαζόταν Perez Prado "αντιστοίχισε" για πρώτη φορά στην μουσική Mambo (που υπήρχε ήδη από τη δεκαετία του 1930), έναν "νεο χορό" και κατόπιν λανσάρισε το δημιούργημά του με την ονομασία "Mambo dance". Μετά από την Αβάνα, ο Prado διέδωσε το Mambo dance στο Μεξικό και έπειτα στην Νέα Υόρκη.

Ο χορός Mambo που εφευρέθηκε από τον Perez Prado είναι εντελώς διαφορετικός από το σύγχρονο Mambo το οποίο είναι γνωστό και ως "Salsa on 2". Το αρχικό Mambo δεν έγινε αποδεκτό από πολλούς καθηγητές χορού στη Νεα Υορκη της εποχής εκείνης. Οι παραδοσιακοί χορευτές της Κούβας περιέγραφαν το Mambo ως ‘’την αίσθηση της μουσικής’’, στην οποία ο ήχος και η κίνηση ‘’γίνονται ένα με το σώμα’’. Οι επαγγελματίες καθηγητές χορού των ΗΠΑ χαρακτήριζαν την προσέγγιση αυτή ως "ακραία και απείθαρχη" και ως εκ τούτου χρειάζονταν μια πιο τυποποιημένη μορφή χορού Mambo ώστε να μπορεί να παρουσιαστεί ως "εμπορεύσιμο" είδος στην αγορά του Social και Ballroom dancing. Έτσι, στη Νέα Υόρκη, ο Eddie Torres και οι σύγχρονοί του (μετανάστες από το Πουέρτο Ρίκο) ανέλαβαν να εκσυγχρονίσουν το χορό Mambo και να τον αναδείξουν σε ιδιαίτερα δημοφιλή κατά τη δεκαετία του '70.
 

 Cha-cha-cha

Το Cha-cha-cha κατάγεται από την Κούβα, έχει όμως ποικίλες επιρροές από διάφορες άλλες χώρες της Λατινικής Αμερικής, ακόμα και από τελετουργικούς χορούς της Αφρικής. Tη δεκαετία του 1940, πολλοί Αμερικανοί τουρίστες σύχναζαν σε θέρετρα της Κούβας, όπου οι Λατινοαμερικάνικοι χοροί γνώριζαν την εποχή εκείνη μεγάλη ανάπτυξη. Οι επισκέπτες αυτοί "μετέφεραν" το Cha-cha-cha στην Αμερική, όπου εξαπλώθηκε πολύ γρήγορα και έγινε ιδιαίτερα δημοφιλές από τη δεκαετία του 1950 και μετά.

Η επιρροή των μουσικών της Κούβας από τους Αμερικανούς μουσικούς της Τζαζ, ήταν καθοριστική στη δεκαετία του ‘50. Έτσι το Cha Cha Cha ξεκίνησε από τον Κουβανό συνθέτη και βιολιστή Enrique Jorrin ο οποίος έφερε το ρυθμό αυτόν στις κουβανέζικες πίστες παίζοντας μαζί με την Orquesta America.  Ρυθμοί Jazz και Afro-Cuban αναμίχθηκαν για τη δημιουργία νέων χορών, συμπεριλαμβανομένου του Mambo, από το οποίο προήλθε ο χορός Cha-cha-cha στη δεκαετία του ‘50 (το Mambo τροποποιήθηκε σε δύο αργά βήματα πριν από τρία γρήγορα βήματα, και έτσι "γεννήθηκε" το Cha-cha-cha). Ο χορός αρχικά ονομαζόταν "Triple Mambo" λόγω των έξτρα χτύπων του ρυθμού. Επίσης, το Cha-cha-cha έχει σαφή επιρροή από το American Swing.

Ο ρυθμός της μουσικής είναι 4/4. Το Cha Cha Cha χαρακτηρίζεται από κοφτές κινήσεις, γρήγορες αλλαγές βάρους, έντονη κίνηση των γοφών, καθώς και από τον τριπλό βηματισμό ανάμεσα στους χτύπους του ρυθμού, από τον ήχο του οποίου φημολογείται ότι πήρε και το όνομά του.

 

 Rumba

Οι ρίζες της Rumba λέγεται ότι βρίσκονται στην Αβάνα της Κούβας στη δεκαετία 1890-1900, στους Αφρο-Κουβανέζικους παραδοσιακούς χορούς (Guaguancσ, Yambu και Columbia) που χορεύονταν από τους Αφρο-Κουβανούς της περιοχής. Η μουσική της περιείχε μία μίξη ρυθμών των Δυτικών Ινδιών και της Αφρικής. Η Rumba έκανε τα πρώτα της βήματα στη Λατινική Αμερική στα τέλη της δεκαετίας του '20. Ο χορός αυτός συμβολίζει την ερωτική σχέση ανάμεσα στο ζευγάρι που χορεύει, με τον καβαλιέρο σε επιθετική στάση και την ντάμα σε αμυντική. Η ανάπτυξη του χορευτικού ρυθμού της Rumba έγινε στην Κούβα με τη μορφή "Son" (μια αργή έκδοση, διαδεδομένη στη μεσαία τάξη) ή με τη μορφή "Danzon" (που προτιμούσε η υψηλή κοινωνία της Αβάνας). Στα πρώτα στάδια της εξάπλωσης της Rumba, ο ρυθμός της ήταν γρήγορος και οι χορευτές είχαν έντονη σωματική επαφή, γεγονός που συντέλεσε στο να χαρακτηριστεί η Rumba ως χορός  "άσεμνος και επικίνδυνος" από την αστική τάξη της Κούβας, γι' αυτό και αρχικά απαγορεύτηκε...!  

Η Rumba ήρθε στην Ευρώπη (Αγγλία) τη δεκαετία του ’30 από τον Pierre Zurcher-Margolle. Με την πάροδο του χρόνου η ταχύτητα του χορού ελαττώθηκε και οι κινήσεις έγιναν ήπιες και αισθησιακές. Η Rumba εκπέμπει ερωτισμό χάρη στον αργό ρυθμό και την κίνηση των γοφών και αναπαριστά την ερωτική ιστορία του ζευγαριού. Είναι ο πιο αργός από τους πέντε διεθνείς αγωνιστικούς χορούς Latin (Rumba, Paso Doble, Samba, Cha-cha-cha, Jive).

  

 Paso Doble

Το Paso Doble αν και παραπέμπει σε ισπανικό χορό, στην πραγματικότητα γεννήθηκε  στη Γαλλία τη δεκαετία του '30. Πρόκειται για έναν πολύ δυναμικό χορό που συμβολίζει την ένταση και τη δραματικότητα της ισπανικής ταυρομαχίας, δεδομένου ότι οι περισσότερες φιγούρες του χορευτή θυμίζουν τις κινήσεις του ταυρομάχου στην αρένα. Η ντάμα άλλοτε συμβολίζει την "κάπα" του ταυρομάχου, και άλλοτε συμβολίζει τον "ταύρο", ενώ η μουσική παραπέμπει περισσότερο σε ένα θριαμβευτικό εμβατήριο παρέλασης, παρά σε χορό Latin.

Ο ρυθμός του Paso Doble είναι 2/4 και το όνομα σημαίνει "δύο βήματα" αναφερόμενο στο χαρακτηριστικό διαδοχικό βηματισμό του χορού (αριστερό-δεξί-αριστερό-δεξί). Είναι ο μόνος από τους πέντε αγωνιστικούς χορούς του International Latin που ο καβαλιέρος έχει πιο ορατό ρόλο από τη ντάμα. Το Paso Doble είναι ο χορός Latin με το ψηλότερο "κράτημα" του σώματος και με εντελώς ανύπαρκτη την κίνηση στους γοφούς. Τα πατήματα στη φτέρνα και ο εντελώς διαφορετικός βηματισμός "τύπου παρέλασης" του Paso Doble, δεν έχει κανένα κοινό στοιχείο με τους υπόλοιπους χορούς Latin, και του προσδίδουν μια επική μοναδικότητα. Το Paso Doble περιέχει πολλά κοινά στοιχεία με το Flamengo, τον εθνικό παραδοσιακό χορό της Ισπανίας.

 

 Jive

Το Jive γεννήθηκε στις Αφρο-Αμερικάνικες συνοικίες της Κεντρικής και Νότιας Αμερικής τη δεκαετία του 1890 και έπειτα αναπτύχθηκε στην Αμερική στις αρχές της δεκαετίας του 1930. Η ζωντανή μουσική και ο δυναμικός ρυθμός του Jive διέφερε εντελώς από τους "βαρύς" και μελαγχολικούς χορούς της Αμερικανικής και Βρετανικής υψηλής κοινωνίας, γι' αυτό έγινε πολύ γρήγορα δημοφιλές και γνώρισε μεγάλη επιτυχία στα μεσαία κοινωνικά στρώματα των λευκών οι οποίοι ένοιωθαν πλέον ελεύθεροι να υιοθετήσουν ένα πιο χαρούμενο και παιχνιδιάρικο είδος χορού.

Ο ρυθμός είναι τα 4/4 και οι επιρροές του από τη Jazz είναι εμφανείς, όπως άλλωστε και από άλλους Αφρο-Α΅ερικανικής προέλευσης χορούς, (Lindy Hop από τη δεκαετία του ‘30, Blues Swing και Boogie-Woogie από τη δεκαετία του '40 και το Jitterbug που κατόπιν εξελίχθηκε στο Rock'n'Roll στη δεκαετία του '50). Το 1955 το Jive γίνεται και επίσημα στην Αγγλία ένας από τους πέντε χορούς της κατηγορίας Latin, σε αγώνες Αθλητικού χορού (στις ΗΠΑ ήταν από το 1943). Σήμερα το Jive είναι η καθαρά αγωνιστική πλευρά αυτού του χορού και το Swing, η κοινωνική του πλευρά. Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι το Jive και το Swing έχουν το χαμηλότερο "κράτημα" σε σχέση με τους υπόλοιπους Λατινοαμερικάνικους χορούς.

 

 Samba

Η Samba είναι ο εθνικός μουσικός ρυθμός της Βραζιλίας. Γεννήθηκε τον 17ο αιώνα στη Βραζιλιάνικη περιοχή Bahia (Μπαΐα) και οι ρίζες της βρίσκονται στις λατρευτικές τελετουργίες της Αφρικής, στο χορό "Semba" που στη γλώσσα των σκλάβων της Ανγκόλα σήμαινε "πρόσκληση για χορό". Σύμφωνα με την παράδοση, οι Αφρικανοί σκλάβοι συγκεντρώνονταν σε χώρους λατρείας, σχημάτιζαν κύκλους και έκαναν επίκληση στους θεούς χορεύοντας και τραγουδώντας.

Με την κατάργηση της δουλείας στα τέλη του 19ου αιώνα, ο Αφρικανικός πληθυσμός των πρώην σκλάβων μετακινήθηκε από την Bahia στο Rio de Janeiro και τότε η Samba άρχισε να εξελίσσεται από θρησκευτικό τελετουργικό χορό, σε μέσο διασκέδασης, έκφρασης και εκτόνωσης των φτωχών μεταναστών. Όμως, στις αρχές του 20ου αιώνα, η ανώτερη κοινωνική τάξη της Βραζιλίας απαγόρευσε τη Samba με αποτέλεσμα να χορεύεται κρυφά σε κλειστές κοινότητες που αργότερα εξελίχθηκαν στις γνωστές "σχολές Samba". Με την πάροδο του χρόνου οι μαθητές των σχολών αυτών δημιούργησαν χορευτικά γκρουπ (τα Blocos) και σταδιακά στις επόμενες δεκαετίες κατάφεραν να καθιερώσουν τον αγαπημένο τους χορό ως ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία έκφρασης της πολιτιστικής ταυτότητας της Βραζιλίας, Οι σχολές Samba με την πάροδο του χρόνου άρχισαν να επιδοτούνται από το κράτος και τελικά ο χορός αυτός κατέκτησε ολόκληρο τον υπόλοιπο κόσμο. Το 1925, η Samba διαδόθηκε στην Αμερική ως χορός για ζευγάρια και τελικά πέρασε στην Ευρώπη εξαιτίας της δημοτικότητας που είχε ήδη αποκτήσει.

Ο ρυθμός είναι τα 2/4. Τα κύρια χαρακτηριστικά της Samba είναι οι πολλές στροφές, η έντονη κίνηση γοφών και λεκάνης, οι γρήγορες αλλαγές βάρους και το ταχύ λύγισμα και τέντωμα στα γόνατα (Bounce).

 

 

 

[Home] [Up]

 

 

Χοροί BALLROOM

 

Η ιστορία και η εξέλιξη του Modern Ballroom (Waltz, Foxtrot, Tango και Quickstep) ξεκίνησε μετά τον πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Το 1920 πραγματοποιήθηκε στις ΗΠΑ το πρώτο συνέδριο των χορευτών Ballroom, όπου κατέληξε να τυποποιήσει ένα σύνολο από φιγούρες για τον κάθε έναν από τους τέσσερις χορούς που περιελάμβανε. Η εξέλιξη συνεχίστηκε κατά τη διάρκεια των δεκαετιών του '20 και του '30, όπου οι χοροί του Ballroom, ως κοινωνικοί χοροί, αποτελούσαν την πλέον δημοφιλή μορφή διασκέδασης.

 

 

 Quickstep

Εμφανίσθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1920. Το Quickstep προήλθε από το "One-step" που αποτελεί τον πρόγονό του. Η μουσική του Quickstep παραπέμπει κυρίως σε ρυθμούς της Jazz και ως μουσικό άκουσμα μοιάζει με το Charleston. Ο χορός αυτός πήρε το όνομά του εξαιτίας της μεγάλης ταχύτητάς και του "γρήγορου βηματισμού". Το Quickstep είναι η γρήγορη εκδοχή του Foxtrot, ενώ πολλές φιγούρες του βασίζονται στις κλειστές στροφές του Waltz.

  

 

 Tango (Ευρωπαϊκό)

Το Tango γεννήθηκε στην Αργεντινή και την Ουρουγουάη της δεκαετίας του 1890 και γρήγορα διαδόθηκε σε ολόκληρο τον κόσμο. Οι επιρροές του Tango πηγάζουν από πολλές διαφορετικές κουλτούρες, όπως για παράδειγμα τη μουσική των Gauchos από την Ανδαλουσία της Ισπανίας, το Αφρικανικής προέλευσης Candombe, το Belcanto και την Canzonetta των Ιταλών μεταναστών, την Ισπανο-Κουβανική Habanera, τη Milonga και το Αργεντίνικο Waltz.

Κατά την περίοδο 1910-1920 το Tango "διεθνοποιείται" και αρχίζει να χορεύεται εκτός Αργεντινής ως ένας καινούριος χορός για τις αστικές τάξεις, ακόμη και για την αριστοκρατία. Έτσι το Tango κατακτά την Ευρώπη ξεκινώντας πρώτα από το Παρίσι, όπου αποκτά ένα πιο "σοφιστικέ" στυλ και μεταμορφώνεται στο Ευρωπαϊκό Tango το οποίο χορεύουμε μέχρι σήμερα. Το Ευρωπαϊκό Tango, βασικό πλέον στους διεθνείς διαγωνισμούς Ballroom, είναι ένας δύσκολος χορός όσον αφορά την απόδοση του στυλ του. Η διαφορά σε σχέση με το Αργεντίνικο Tango είναι ότι χαρακτηρίζεται από αυστηρούς κανόνες που διέπουν τις κινήσεις και τις φιγούρες του.

 

 

 Foxtrot

Το Foxtrot πρωτοεμφανίστηκε στην Νέα Υόρκη το 1914. Στο Θέατρο της Νέας Υόρκης την εποχή εκείνη, ο ηθοποιός και χορευτής Harry Fox και η ομάδα του παρουσίαζαν το μουσικο τους πρόγραμμα με σκοπό να διασκεδάσουν τους θεατές με διάφορα (συνήθως αυτοσχέδια) κεφάτα χορευτικά. Έτσι γεννήθηκε ο χορός Foxtrot που όπως είναι ευνόητο πήρε το όνομα του από τον Harry Fox. Το Foxtrot έγινε αμέσως επιτυχία και διαδόθηκε ευρύτατα στο χορευτικό κόσμο της εποχής κερδίζοντας συνεχώς οπαδούς.

Το Foxtrot λόγω της δημοτικότητάς του εξελίχθηκε αναγκαστικά σε μία πιο στατική μορφή χορού (on the spot) περιορίζοντας σημαντικά το αρχικό "traveling", εξαιτίας του μεγάλου αριθμού χορευτών που το χόρευαν στις πίστες όπου γινόταν το αδιαχώρητο....  Το Foxtrot αποτέλεσε τη βάση για ορισμένους άλλους χορούς όπως το Roseland και το Quickstep.

  

 

 Waltz

Το όνομα Waltz προέρχεται από τη Γερμανική λέξη "Waltzen" που σημαίνει "στροφή". Οι ρίζες του Waltz βρίσκονται στους χορούς "Allemande" και "Minuet" που από τον 17ο αιώνα χόρευε η υψηλή κοινωνία της Γερμανίας στις μεγάλες αίθουσες.

Το Waltz κυριάρχησε στη Βιέννη τη δεκαετία του 1770. Κορυφαίοι συνθέτες όπως ο Mozart, ο Schubert, ο Chopin, ο Brahms και ο Strauss έγραψαν την εποχή εκείνη κλασικά αριστουργήματα του Βιεννέζικου Waltz, τα οποία εξακολουθούν να μαγεύουν τα πλήθη έως σήμερα.

Όταν ο χορός από τη Βιέννη ταξίδεψε στο Παρίσι, φτάνοντας τελικά στις μεγάλες πίστες των Ηνωμένων Πολιτειών, εξελίχθηκε και σταδιακά απέκτησε τη σημερινή του μορφή που το καθιστά έναν από τους πιο διαδεδομένους χορούς Ballroom σ' ολόκληρο τον κόσμο.

Το Βιενέζικο Waltz χορεύεται σε στροφές γύρω από έναν νοητό άξονα στη μέση του ζευγαριού και αποτελεί τον πλέον καθιερωμένο χορό στις γαμήλιες δεξιώσεις.

 

 

 

[Home] [Up]

 

 

 

 

Copyright ©2017 Arte Latina Dance Studio